Qloballaşma dövründə milli-mənəvi dəyərlərin qorunmasında KİV-lərin rolu

 

Anadilli jurnalistikamız və milli-mənəvi dəyərlər

 

Xalq bir çox xüsusiyyətləri ilə tanınır, sayılır və dünya xalqları içərisində fərqlənir. Bu xüsusiyyətlərdən ən yüksəyi, ən böyüyü mədəniyyətdir.

 

Heydər ƏLİYEV,

Ümummilli lider

 

Qəzet-jurnalı vərəqləyən oxucunun, teleekrana baxan tamaşaçının, radioya qulaq asan dinləyicinin onun mənalı istirahət və əyləncəsində aparıcı yer tutan kütləvi informasiya vasitələri ilə ünsiyyətdə qazandığı və itirdiyi nədir? Qloballaşmanın yer kürəsini vahid iqtisadi məkana çevirmək cəhdləri, azad informasiya axınının siyasi sədlər və milli-etnik ayrıntılar üzərindən asanlıqla yayıla bilməsi bu sualı getdikcə daha da aktuallaşdırır. Ümumdünya siyasi-iqtisadi, sosial-mədəni prosesləri gücləndikcə ölkələrin və xalqların bu təsiri qəbul və dəf etməsi də fəallaşır. Bu ikili münasibətdə başlıca meyar qazanc və itkinin miqyasıdır.

İnformasiyalı cəmiyyətin insanı KİV vasitəsi ilə dünyada və yaşadığı ölkədə baş verən hadisələrdən xəbər tutur, yeni bilgilərlə maariflənir, çeşidli əyləncələrin əhatəsinə düşür. Şübhəsiz, kənar aləmdən gələn təsirin xüsusi çəkisi gündən-günə çoxaldığından, yerli KİV-in yaydığı materialların özündə də “beynəlmiləlləşmə” elementləri artdığından milli insanda bəşəri zənginləşmə ilə yanaşı, tədrici “etnik-mədəni eroziya” da yaranmağa başlayır. Deməli, mənəvi qazanc, gör-götürün faydalılığı yad-yabançı dəyərlərin aşındırıcı itkisi, dəyişdirici zərəri ilə müşayiət olunur. Bundan necə qorunmalı, maksimum qazancı necə təmin etməli?

Bu qlobal informativ prosesdə əsas ötürücü KİV olduğundan “milli-etnik filtr” də bu şəbəkənin daxilində yerləşməli, milli özgürlüyü hədəfə alan “viruslar”ın ötüb keçməsi əngəllənməli, ona qarşı “mənəvi-ruhi immunitet” gücləndirilməlidir. Qlobal və milli, siyasi-inzibati və təbii-tarixi, hüquqi və əxlaqi proseslərdə qarşılıqlı kommunikativ təsiri təmin edən KİV-in başı bu gün dünya məkanında, ayağı milli-mədəni dəyərlər, etnik tələbatlar sistemindədir.

Anadilli mətbuatımızın banisi Həsən bəy Zərdabi 134 il bundan əvvəl “Əkinçi” qəzetinin ilk nömrəsində mətbuatın əsas vəzifəsini xalqın dünya və zəmanə ilə ayaqlaşmasına kömək etməkdə görürdü: “Dünya bir şeydir ki, həmişə dövran edir və insan bu tövr dünyanın gərdişinə görə gərək, habelə öz rəftarını da dəyişdirsin. Necə ki, məsəldir deyərlər: zəmanə sənə saz olmasa, sən zəmanəyə saz olginən... O kəslər ki, həmişə bizə etibar edib bizim sözlərimizə əməl edirlər, zəmanə dəyişildiyinə görə günü-gündən tərəqqii edib irəli gedirlər”.

Eyni tələbatı sonrakı maarifçi və demokratlar da milli mətbuatın inkişaf məramnaməsinin başlıca müddəası kimi səsləndirmişdilər. Böyük maarifçi Firudin bəy Köçərli elmsizliyi, bilməməzliyi, cəhaləti daxildən və xaricdən gələn bəlaların başlıca səbəbi sayırdı: “Avamlığımızın ucundan vətənimizdə özümüzü qəriblər, evimizdə yadlar kimi saxlayırıq”. Millətsevər ədib, görkəmli siyasi və dövlət xadimi Nəriman Nərimanov milli-mədəni inkişafda mətbuatın misilsiz rolunu vaxtilə belə anlatmışdı: “Bir müəllim otuz, qırx uşağa elmi öyrədib onları bir yol ilə aparan kimi, bir qəzetə də camaatın müəllimi yerində ona gərəkli məlumatlar verib bilmədiyi şeyləri öyrədə bilər”.

Sivil inkişafda bəşəri dəyərlərlə yanaşı, milli-mənəvi dəyərləri inkişaf etdirməyi zəruri sayan doktor Nərimanovun istiqlal məfkurəmizin sürətlə formalaşdığı bir dövrdə – 1916-cı ildə söylədikləri dövlət müstəqilliyimizi ikinci dəfə bərpa edib milli-mədəni prioritetləri aktuallaşdırdığımız günlərdə necə də müasir səslənir: “İndi biz islama ibadət edən bir çox tayfalardan biriyik: məlum bir qanun altında yaşayıb, özümüzə türk deyib də xüsusi bir məslək dalınca getməliyikmi? Getməliyik desəniz, özümüzü gərəkdir tanıyaq. Fəqət, tanımaq üçün nə lazımdır? Milli dil, milli məktəb, milli mətbuat və qeyri şeylər deyilmi?”

Azərbaycan xalqının milli mənlik şüurunun oyanışında, zəngin tarixi-mədəni irs, adət-ənənələr üzərində yeni tipli mədəniyyətin yaradılmasında, türklük düşüncəsi, islam dəyərləri, müasir demokratik prinsiplər əsasında azərbaycançılıq məfkurəsinin yaradılmasında anadilli jurnalistikamız ilk günlərdən həm təşkilati, həm təbliğati, həm də təşviqati işin mərkəzində olmuşdur. İllər keçdikcə KİV milli-mədəni dəyərləri yeniləşdirib zənginləşdirməkdən əlavə, həm də onu yad-yabançı təsirlərdən qoruyan ideya-mənəvi sipər rolunu oynamışdır.

KİV ölkənin qapı-pəncərələrini dünyaya, xalqın gözünü ümumbəşəri tərəqqiyə geniş açdıqca oradan işıqla yanaşı, zərərli şüaların da daxil olması artır. Günəşdən yer üzünə həyatın əsas mənbələrindən olan işıq və istiliklə bərabər, ölümsaçan şüalar da axıb gəlir. Atmosferin üst qatında Ulu Yaradanın qurduğu xüsusi sipər-ozon təbəqəsi bu bəlanı dəf edir. KİV-in ötürdüyü informativ işıq və enerjiyə qarışmış zərərli axınların qarşısını isə milli özgürlük düşüncəsi, dövlətçilik ideologiyasının əsasını təşkil edən milli-mənəvi dəyərlər sistemi kəsir. Bu qoruyucu rolun azacıq zəifləməsi ozon təbəqəsində yaranmış deşik qədər təhlükəlidir.

Milli-mənəvi dəyərlərin özülü olan ana dilini və məxsusi dini inancı qoruyub saxlamağın zəruriliyini dönə-dönə vurğulayan fədakar xalq xadimi Həsən bəy Zərdabi bildirirdi ki, hər bir xalqı başqasından seçib-ayıran, özgə toplumlara qarışmağa qoymayan onun dili, dini və mədəniyyətidir. Həqiqi elm dini qüvvətləndirir. Yad və yaramaz adət-ənənələrin dinə qarışdırılması isə onu zəiflədir. Dil başqa dillərin təsirindən qorunmazsa anlaşıqsız bir hala gələr. Mədəniyyətin, adət-ənənələrin özünəməxsusluğunu itirmək də milləti yox olmağa aparır. Beləliklə, dil, din, mədəni çalarlar heçə enir, xalq başqa millətlərə qarışıb yox olur.

Bu konseptual düşüncə və meyar XX əsrin əvvəllərində milli-demokratik inkişafın təməl daşlarına çevrilmişdi. “Molla Nəsrəddin” jurnalı, “Həyat”, “Tazə həyat”, “Tərəqqi”, “Həqiqət”, “Açıq söz” kimi milli qəzetlər ətrafında cəmləşmiş maarifçi və demokratlar KİV-də milli-mənəvi dəyərləri zənginləşdirmək və onu qorumağın tarixi örnəyini yaratmışdılar. Bu mədəni-siyasi proses azərbaycançılıq ideologiyasının formalaşması, milli dövlətçiliyin bərpası ilə nəticələnmişdi.

Kommunist epoxasında ardıcıl və sistemli milli-mədəni təcavüzə baxmayaraq xalq hüquqsuz vəziyyətə salınmış dilini, qadağan olunmuş dinini, beynəlmillələşdirilən mədəniyyətini, məişət səviyyəsinə endirilən adət-ənənələrini qoruyub saxladı. Milli məfkurəyə bağlı ziyalılar KİV, elm, təhsil, mədəniyyət sferalarında özgür dəyərləri yox olmağa qoymadılar.

1969-cu ildə respublika rəhbərliyinə gəlmiş millətsevər siyasətçi, yurdsevər dövlət xadimi Heydər Əliyevin öz respublikasını mərkəzin qəyyumluğu olmadan idarə etmək zəkası, iradəsi və qüdrəti ictimai həyatın sürətlə milliləşdirilməsinə yol açdı. Bu zəmində anadilli KİV sürətlə milliləşdi, milli-mənəvi dəyərləri təbliğ və təşviq edən rupora çevrildi . Milli-mənəvi dəyərlərin ittifaq dövləti daxilində, kənar təsirlər şəraitində KİV-də qorunması prinsipləri və örnəkləri məhz həmin illərdə formalaşdı.

1988-91-ci illərin milli azadlıq hərəkatı, ərazi bütövlüyü və dövlət müstəqilliyi uğrunda ümumxalq mübarizəsi dövründə milli-mənəvi dəyərlər KİV-in əsaslandığı və istifadə etdiyi ideya-siyasi silaha çevrildi. Xalq KİV-in geniş təbliğ və təşviqi ilə qadağan olunmuş dinini, adət-ənənələrini dirçəltdi, milli-mədəni dəyərlərlə tarixi yaddaşı oyatdı.

Müstəqilliyin ilk dövründəki siyasi xaos və naşılıq, hakimiyyət uğrunda mübarizə KİV-in yeni cəmiyyət quruculuğunda rolunu əngəllədiyindən onun milli-mənəvi dəyərləri himayə etmək, yeni şəraitə uyğunlaşdırmaq, qorumaq sahəsində fəaliyyəti də zəif və pərakəndə halda oldu. Ümummilli lider Heydər Əliyevin siyasi hakimiyyətə qayıdışı həyatın bütün sahələrində olduğu kimi, ideya-mənəvi fəaliyyətdə də sabitliyi təmin etdi, dövlətçilik prinsiplərini, hüquqi-əxlaqi normaları möhkəmləndirdi.

Dövlət müstəqilliyinin baş sənədi, milli varlığın və təhlükəsizliyin, azad inkişafın qarantı olan yeni Konstitusiyada demokratik mətbuatın və xalqın milli-mənəvi dəyərlərinin qorunub zənginləşdirilməsinin siyasi-hüquqi prinsipləri öz əksini tapdı. Bu əsasda qəbul olunmuş KİV, ana dili, dini fəaliyyət, mədəniyyət, təhsil, elm haqqında və s. qanunlar, ölkəmizin qoşulduğu beynəlxalq sənədlər vətəndaş cəmiyyəti quruculuğuna nizamlı yön verdi, milli-mədəni dəyərlərin bütövləşməsinə, zənginləşməsinə, qorunmasına hüquqi təminat yaratdı. Ulu öndər Heydər Əliyevin KİV-ə diqqət və qayğısını geniş miqyasda davam etdirən, milli-mənəvi dəyərlərimizi həssaslıqla himayə edən Prezident İlham Əliyevin son illərdə imzaladığı sənədlər, həyata keçirdiyi tədbirlər ölkəmizdə demokratik, sivil cəmiyyət quruculuğuna yeni keyfiyyət gətirmişdir.

Bütün bunlar tarixi ədalətsizliyin aradan qaldırılmasına, xalqın öz milli-mənəvi dəyərlərinə sahib olmasına müstəsna şərait yaratsa da, müstəqil dövlətin dünya birliyinə fəal inteqrasiyası fonunda milli-mənəvi dəyərlərin yad, ziyanlı təsirlərə məruz qalması yeni bir narahatlıq dalğası yaratmışdır. Tarixən, milli-mənəvi dəyərlərə nəfəs verən KİV keçid dövrü və bazar münasibətləri şəraitində xalqın mövcudluğunun mənəvi əsaslarını qorumaqda öz qüdrətli rolunu, görəsən, niyə tam yerinə yetirə bilmir?

Son vaxtlar siyasi, elmi-mədəni dairələrdən tutmuş adi oxucu, dinləyici və tamaşaçıyadək hər yerdə bu suala cavab tapılır. Narahatlığı aradan qaldırmaq üçün problem araşdırılır, yollar tapılır. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin 2 oktyabr 2009-cu il tarixli “Azərbaycan” qəzetində dərc olunmuş “Azərbaycanın efir məkanı: problemlər və vəzifələr” konseptual məqaləsi bu baxımdan cəmiyyətdə geniş və ciddi müzakirələr doğurmuş, problemin çözülməsinə və aradan qaldırılmasına yönəlik fəallıq yaratmışdır.

Akademik haqlı olaraq göstərir ki, “KİV azadlığı fikir plüralizminin inkişafında, şəffaflığın təmin olunmasında mühüm şərt olsa da, onları müəyyən neqativ halların təsirindən sığortalaya bilmir”. Mətbuatda özünütənzimləmə mexanizmi olan Mətbuat Şurasının, elektron KİV sahəsində dövlətin tənzimləyici funksiyasını həyata keçirən Teleradio Şurasının yaradılması mediada qanunların tələblərinə əməl olunması, bəşəri və milli-mənəvi dəyərlərin qorunması ilə bağlı nəzərəçarpan uğurlarla nəticələnsə də, xalqı və dövlət orqanlarını narahat edən hüquqi və əxlaqi pozuntular hələ də qalmaqdadır.

KİV-in milli-mənəvi dəyərlərin qorunması və zənginləşdirilməsi ilə bağlı misilsiz rolu onun kütləviliyindən, azadlığı, plüralizmi, düzgünlüyü, vicdanlılığı, maarifləndirməni, dünyada və ölkədə elan olunmuş insan hüquq və azadlıqlarına sadiqliyi və s. özünün başlıca fəaliyyət prinsipləri kimi qəbul etməsindən doğur. Təəssüf ki, jurnalistlərin peşəkarlığının aşağı olması, ucuz bazar şərtlərinə KİV redaksiyalarının boyun əyməsi, bayağı əcnəbi dəyərlərə aludəlik, milli maraqların və dövlətçilik prinsiplərinin unudulması, peşə etikası normalarına məhəl qoyulmaması qəzet-jurnallarda, teleradio yayımlarında milli-mənəvi dəyərlər sistemini aşağılayan, ona xələl gətirən materialların baş alıb getməsi ilə nəticələnir.

KİV ana dilimizin qorunması, dini tolerantlığın təbliği, ölkənin əsas dininin sərbəst inkişafı, milli ədəbiyyatın, incəsənətin, zamanın sınaqlarından çıxmış adət və ənənələrin, milli özgürlüyün əlamət və təzahürlərinin qorunması ilə bağlı bütün yönləri və mövzuları daim diqqətdə saxlamalı, digər yaradıcılıq sahələrinin hamısına nümunə göstərməlidir. Bunu KİV-in demokratik cəmiyyətdəki mövqeyi və rolu, xalqın və dövlətin himayəsi ilə mövcudluğu, özünün isə milli-mənəvi dəyərlər sisteminə daxil olması kimi amillər şərtləndirir.

Milli-mənəvi dəyərlər KİV-i daim ideya və mövzu baxımından qidalandırır, onu yüksəldir, populyarlaşdırır. Bu qarşılıqlı əlaqədə KİV öz borcunu mənəvi sferaya təmənnasız xidmət, qədirbilənlik və himayədarlıqla ödəyə bilər.

 

 

Tahir AYDINOĞLU,

Məqalə Azərbaycan Respublikası

Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya

Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi

Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim edilir.

 

Xalq qəzeti.- 2009.- 10 dekabr.- S. 6.