Yeni əsrimiz və yeniləşməli elmimiz
Ölkəmizin düşüncə həyatında əlamətdar
hadisə baş verdi. Noyabr ayının 21-də Prezident
Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz Mehdiyev
ölkənin humanitar və ictimai elmlər sahəsinin
aparıcı təmsilçilərinin iştirakı ilə
geniş müşavirə keçirdi. Onun məruzəsi
xeyli müddət akademiya sistemində
çalışmış, bu şəbəkəni içəridən
yaxşı tanıyan və uzun illər boyu da Azərbaycan
dövlətində tutduğu vəzifələrə
uyğun olaraq bilavasitə həmin sahənin fəaliyyətini
yaxından izləmiş bir alim və dövlət
xadiminin həm iftixar, həm də ürəkağrısı
ilə dolu təhlillərindən ibarət idi. Bu
müşavirənin keçirilməsinin təşəbbüskarı,
belə bir təhlilin aparılmasının, humanitar və
ictimai elmlərimizin sabahı ilə bağlı qaynar
müzakirələr başlamağın təşəbbüskarı
isə dövlətimizin başçısı Prezident
İlham Əliyev idi.
İlk ali təhsil məbədimiz
və hamımıza doğma olan Bakı Dövlət
Universitetinin 90 illiyi mərasimindəki nitqində Prezident
İlham Əliyev bugünümüz və gələcəyimiz
üçün son dərəcə vacib olan bir fikir söylədi
- keçid dövrü bitdi.
Nədənsə sonra həmin
sözlərə diqqət yönəldən, o fikri şərh
edənlərin çoxu bunu bilavasitə ölkənin iqtisadi
həyatı ilə bağlamağa üstünlük verdi.
Əlbəttə, o da
var.
Amma zənnimcə,
dövlətimizin başçısı həmin sözləri
daha geniş, fəlsəfi mənada işlədirdi və
“keçid dövrü bitdi” deyərkən Azərbaycan
gerçəkliyindəki bütün tərəfləri
göz önünə alırdı.
İqtisadiyyatdan
tutmuş dövlət idarəçiliyinə, təhsildən
başlamış ictimai-siyasi mövcudluğumuzun
bütün ümdə sahələrinə qədər hər
istiqaməti.
Bu sözlər 3 il, 5
il, 10 il əvvəl səslənə bilməzdimi?
Səslənərdi,
lakin indiki kimi vaxtauyğun, yerində, ədalətli
olmazdı.
Həqiqətən,
yaşadığımız keçid illəri son dərəcə
mürəkkəb idi. Bəlkə də zamanın yeyin
sürətləri onun bütün qəlizliyini anlamağa
imkan vermir və olsun ki, sabahın hündürlüyündən
mənzərə daha dürüst və daha aydın
görünəcək.
Dövlətimiz və
millətimiz bu keçid dövrünü həm də dərs
ala-ala, yanlışı-doğrunu görə-görə,
yeni zamana, yeni şəraitə, yeni tələblərə ahəstə-ahəstə
uyğunlaşmaqla adlayıb.
Belə incə tarix məqamlarında
tələskənlik, darhövsələlik faydadan çox
ziyan gətirir.
Azərbaycan bir
dövlət və cəmiyyət olaraq inkişafında elə
üstün mərhələyə yetişib ki, biz yeni
dövrə birdəfəlik keçməkçün ləngidiyimiz
bütün səmtlərdə artıq qəti
addımlarımızı atmalıyıq.
Bir anlıq xatırlayın
kirilldən latına keçməyimizi.
Dövlət qərarını
vermişdi. Amma elə köhnə qaydada kitablar da
çıxırdı, mətbuatın əksər hissəsi
latına alışa bilmirdi, elə kirillə nəşr
olunmaqda davam edirdi, yaxşı halda ara-sıra tək-tək
yazılarını yeni əlifbayla dərc edirdi.
3 il keçdi, 5 il sovuşdu. Dövlət səbr edirdi. Və düz edirdi. Bu proses qəfil baş versəydi, nəsillər arasındakı mənəvi körpülərin zədələnməsi ehtimalı daha çox artardı. Bu, ağır-ağır davam edən ağrılı bir keçid mərhələsi idi. Buna dözməliydik. Və məqamı yetişəndə, artıq dəyişmələrə hazır olan cəmiyyətin özünün içərisindən sədalar ucalanda dövlət ikicə aylıq möhlət qoydu və bütün Azərbaycan yazısı “latınlaşdı”, xüsusi bir fəsad da yaşanmadı.
Neçə illərdir Azərbaycanın müstəqil efir məkanı, özəl tele-radio şirkətləri fəaliyyətdədir.
Bu, ölkəmizdə ənənəsi, təcrübəsi olmamış bir yol idi. Daim dövlət nəzarətində icra edilmiş efir siyasətinə qarşılıq olaraq yaranmış azad radio-televiziyalar yaşa dola-dola təcrübə yığırdılar.
İş görə-görə səhvlər də buraxırdılar, hətta cəmiyyətin zövqü, təfəkkürü, əxlaqı üçün arzuolunmaz sapıntılara da uyurdular. Kimsə cəzalanmırdı, onların qarşısı alınmırdı, əsaslı tərzdə onların əl-ayağı yığılmırdı.
Dövlət, onun müvafiq strukturları bütün baş verənlərə biganə deyildilər. Lakin bu gözləmə, dözümlülük mövqeyi insaflı və sınaqlardan çıxmış məntiqə tabe idi.
Yeni
başlayanın, keçid dövrü yaşayanın səhv
etmək səlahiyyəti də var. 3 il, 5 il qabaq o
tele-radioların qarşısına ifrat, bəzənsə
yolverilməz sərbəstlikləri məhdudlaşdıran
maneələr qoyulsaydı, bu, haqlı olsa belə, bəlkə
də, hansısa irəliləyişlərin, hansısa mümkün
yaradıcılıq tapıntılarının
qarşısını kəsmiş də olardı. Kimlərsə
bəhanə gətirərək bu qanunauyğun təzyiqi mətbuatı
sıxışdırmaq kimi də səciyyələndirərdi,
onların qara-qışqırığı dünyanın o
başından dikələrdi.
Müstəqil mətbuat da
müstəqil Azərbaycan dövlətinin bəhrəsidir.
Öz yetirməsinə, öz
övladına təmkinlə yanaşmaq, ona səhv buraxmaq və
səhvlərdən imtina etmək fürsəti vermək də
dövlətin qayğısının bir başqa təzahürüdür.
Və yalnız
indi, yeni əsrin ilk onilinin başa çatması ərəfəsində
dövlət artıq ayaq üstə dayanmış,
oturuşmuş müstəqil efir məkanına da üz
tutur, qəti olaraq “keçid dövrü bitdi” deyir, “yüksək
meyarlara, yeni zamana tən gəlin” söyləyir. Həm də
artıq bütün ictimaiyyət də dövlətin
keçid dövrünü adlamaqçün kifayət qədər
babayolu verdiyi efir məkanına məhz indiki anda yönələn
bu tələbi daxili razılıqla qarşılayır,
çoxdan yox, məhz vaxtında qoyulmuş tələb
kimi qavrayır. Vaxtilə yalnız ağ-qara təsvirli
televiziyanı tanıdığımız çağlarda
“mavi ekran” ifadəsini işlədirdik. İndi rəngli təsvirli
efir məkanındayıq, daha “mavi ekran” deyimi köhnəlib, əvəzində
şitliyə, zövqsüzlüyə, bəsitliyə və
ədəbdənkənarlığa mail televiziyalar “mavilərin
ekranı” adlanmağa daha uyğun gəlir, milli-mənəvi
dəyərlərə xələl gətirən proqramlar
baş alıb gedir. Peşəkarlıq səviyyəsində
axsamalar addımbaşı duyulur. Dilimiz efirlərdə kələ-kötür
hala salınır. Dəvətsiz-filansız hər evə
daxil olan teleməkanın durulması, zamanla ayaqlaşması
çağırışları ona görə də
artıq hər ailədən, bütöv cəmiyyətdən
eşidilir.
Elə efirimiz, mətbuatımız
kimi, təhsilimiz, humanitar və ictimai elmlərimiz də
xalqın ortaq sərvətləridir.
Bu gün dövlətimiz
növbəti zəruri addımlardan birini ataraq “yeniləşək”
çağırışı ilə üzünü ictimai
elmlərimizə, maarifimizə, Elmlər Akademiyamıza
çevirir, “keçid dövrü bitdi” deyir, yeni zamana ən
qısa müddətdə uyğunlaşmaq gərəkdir
söyləyir.
Bu uyğunlaşmaya nə dərəcədə
hazırıq?
İctimai elmlərimiz hansı vəziyyətdədir?
“Durğunluq” deyimi bu duruma nə
qədər yaraşır?
XX əsrdə
xalqımızın qazandığı ən mühüm sərvətlərdən
biri olan Elmlər Akademiyamız bu adla 1945-ci ilin 27 martında təsis
edilsə və ölkəmizin baş elm ocağının rəsmi
təvəllüd tarixi elə həmin il və həmin
gündən götürülsə də, əslində, hesablama daha erkən
dövrdən – 1922-ci ildən başlamalıdır.
Tarixi keçmişi nəzərə
alacaq olsaq, XIII yüzildə Nəsirəddin Tusinin
Marağada, Fəzlullah Rəşidəddinin Təbrizdə
qurduqları elm və təhsil mərkəzləri də
klassik akademiyalarımız idi. Lakin onlar
yalnız bugünkü akademiyamızın mənəvi sələfləri
sayıla bilər. 1922-ci ildə yaradılmış Azərbaycanı
Tədqiq və Tətəbbö Cəmiyyəti isə
çağdaş akademiyamızın bilavasitə
bünövrəsi deməkdir və bu elm ocağının gələcək
yuvarlaq ildönümləri də elə həmin tarixə
əsasən qeyd edilməlidir.
Əslində, bu qurumun “akademiya”
adlanaraq Azərbaycan gerçəkliyinə gəlişi də
1945-ci ildən xeyli əvvələ təsadüf edir.
Azərbaycanı Tədqiq
və Tətəbbö Cəmiyyətinin təməlində
təşkil edilmiş Azərbaycan Dövlət Elmi-Tədqiqat
İnstitutu 1932-ci ildə SSRİ Elmlər Akademiyası
Zaqafqaziya filialının Azərbaycan şöbəsinə
çevrilmiş, 1935-ci ildə isə müstəqillik bir qədər
də artmış, gənc respublikanın bu əsas bilik müəssisəsi SSRİ Elmlər
Akademiyasının Azərbaycan filialına
dönmüşdü.
Köhnə bir fotoşəkil
qalır. 1941-ci ilin yaz günləridir. Dəhşətli
müharibənin lap astanasında SSRİ Elmlər
Akademiyasının vitse-prezidenti Otto Yulyeviç Şmidt
Bakıdadır, yan-yörəsində o dövrkü
tanınmış Azərbaycan alimləri. Gənc
və artıq yetərincə tanınmış filosof,
oçağkı ziyalıların dilində “AZFAN” kimi məşhur
olan SSRİ Elmlər Akademiyası Azərbaycan
filialının direktoru Heydər Hüseynov, belə
anlaşılır ki, hörmətli qonağı əsas
müşayiət edənlərdənmiş. Əksər
şəkillərdə onlar yanaşıdır. Tarixin
yaddaşında Otto Şmidtin o vaxtkı cavan Azərbaycan
akademiyasına verdiyi yüksək qiymət də
qalmaqdadır: “SSRİ Elmlər Akademiyasının Azərbaycan
filialı, sözsüz ki, tərkibinə, ilk növbədə
bu tərkibin keyfiyyətinə, respublikanın həyatında
oynadığı rola görə çox nəhəng və
güclü orqanizmdir”.
O gün üçün bu
sözlər həqiqət idi.
Sonrakı onillərdə Azərbaycan
Elmlər Akademiyası o qədər sürətli və
köklü inkişaf dövrlərini yaşadı ki, bu
sözlərin həqiqəti dəfələrlə artdı.
Artıq başa
çatmış XX yüzildən yeni əsrə və yeni
minilliyə Azərbaycan xalqı bilikli, səviyyəli,
zövqlü, özündə ən yaxşı Şərq
və Qərb dəyərlərini qovuşduran,
dünyanın mədəni və savadlı xalqlarından biri
kimi yetişdisə, bu uğurda, şübhəsiz ki, Elmlər
Akademiyamızın
danılmaz payı vardır. Arxada qalan illərdə
Elmlər Akademiyası ən müxtəlif bilik sahələrində
sorağı ölkəmizdən çox-çox kənarlara
yayılan kəşf və ixtiraların qaynağına
çevrildi, dünya şöhrətli alimlərimiz
yetişdi, elmi sanbalı ilə seçilən, xarici ölkələrdə
də ehtiramla dəyərləndirilən əsərlərimiz
meydana gəldi.
Onillər boyu Elmlər
Akademiyası ölkəmizin işıqlı beyni olmaq kimi məsul
və şərəfli bir vəzifəni ləyaqətlə
daşıdı, xalqımızın və yurdumuzun
çiçəklənməsinə töhfələrini
bağışladı.
Elmlər Akademiyamız sanki daim ən
azı bir addım irəlidə oldu, avanqardlıq, yolgöstərənlik,
istiqamətləri müəyyənləşdirmək, irəliləyişlərimizi
proqnozlaşdırmaq funksiyalarını yerinə yetirdi.
Dünyanın, bütün bəşəriyyətin
tarixində, xüsusən də yeni müstəqillik əldə
edən bizim kimi ölkələrin həyatında ciddi dəyişikliklər
edən XXI əsr gəldi.
Köhnə əsrin və
köhnə minilliyin gedişi sadəliklə, rahatca cərəyan
etmədi. XX yüzilin son çərəyi
çalxantılı, fırtınalı, kəskin, hərdənsə
sarsıntılı dəyişikliklərin baş verməsi
ilə yadda qaldı.
İqtisadi sistemlər,
siyasətlər, ideolojilər zaman-zaman getdiyi ənənəvi
yoldan büsbütün yeni cığırlara keçəndə,
düşüncə və mənəviyyatlar dibindən
başqalaşanda, qlobal dəyişmələr əsnasında
sıravi insandan tutmuş bütöv cəmiyyətlərə
qədər müvazinətin itirilməsi, baxışların dəyişməsi,
yeni meyarların ortaya çıxması, uyğunlaşma
çətinliyi kimi meyillər də
qaçılmazlaşır.
Bu hadisələri hamımız
yaşamışıq, nigaran keçid dövrü
ömrümüzün və taleyimizin bir
parçasıdır.
Hər birimiz bu gedişatda nəsə
qazanmış, nəsə itirmişik.
Bəs elmimiz bu keçid
dövrünü necə yaşadı?
Bitən əsrdən yeni əsrə,
arxada qalan minildən təzə minilliyə elmimiz əvvəlki
aparıcı olmaq qüdrəti ilə çata bildimi?
Yeni vaxtın təklif etdiyi yeni
şəraitə akademiyamız, xüsusilə də hər
bir cəmiyyət fərdinin həyatına daha yaxın olan
humanitar və ictimai elmlərimiz hansı qazanclar və
hansı itkilərlə gəlib çatdı?
“Dindirir əsr bizi!..”
Bu sözləri XX yüzil
başlananda dahi Mirzə Ələkbər Sabir deyirdi.
İndi yalnız yeni əsr deyil,
həm də yeni minillik başlanır və asta-asta yaşa
dolur.
Və əsr bizi dindirir, minillik
bizi dindirir, “Nə etməli?”, “Necə etməli?”, “Kimlərlə
etməli?” suallarını bütün kəskinliyi ilə
ortaya qoyur.
Humanitar və ictimai elmlərimizin
seçkin cəhətlərindən ilkini bunların
böyük ölçüdə hər bir azərbaycanlı
ailəsinə, o ailənin hər üzvünə aidliyidir.
İbtidai sinif dərsliyindən
başlamış orta və ali təhsil
kitablarımızacan, bu kitablarla dərs verən müəllimlərimdən
tutmuş həmin müəllimləri yetişdirən ali məktəblərimizəcən,
elm cəbhəmiz, alimlər ordumuzdan başlamış
onların qələm və beyin məhsullarınacan hər şey qovuşaraq Azərbaycan
insanının düşüncəsi və mənəviyyatını
şəkilləndirir, onu bilik və mərifət sahibi edir.
Bu cür önəmli və həssas
sahələrsə keçid dövrlərində çatlara
uğramağa, büdrəməyə düçar olmağa
həmişə daha maildir.
Lakin bu sahələrə
təcili yardım göstərmək, dirçəltmə əməliyyatları
aparmaq da həmişə ilk növbədə arzulanır.
Çünki bunlar elə kövrək nöqtələrdir
ki, anında tədbir görməyəndə yaranmış
yarğanların islahına sonralar onillər də bəs
etmir.
Görünən həqiqətdir
ki, bu gün humanitar və ictimai elmlərimiz, onların əsas
araşdırma meydanı olan akademiya institutları
günün tələblərinə yetərincə cavab
vermir.
1950-1960-cı illər
üçün inkişaf sayılmış, sürət
kimi qəbul edilmiş davranışlar, əlbəttə ki,
bu gün də təkrarlananda ona tərəqqi yox, ətalət,
yerində saymaq adı vermək lazım gəlir.
Müxtəlif
akademiya institutlarının nəşr etdiyi, humanitar və
ictimai elmlərin çeşidli sahələrini əks etdirən
çoxcildliklər indi heç vəchlə uğur kimi dəyərləndirilə
bilməz. Əvvələn ona görə ki, bunlar vahid, dərindən
düşünülərək hazırlanmış
çağdaş konsepsiyası olmayan, çox zaman heç
ümumi üsluba da tabe edilməmiş, fərdi dəst-xətləri
və yanaşmaları əks etdirən məqalələr
toplularıdır. Daha artıq - indi işıq üzü
görən o çoxcildliklərdəki yazıların əksəriyyəti
15-20 il bundan əvvəl yazılıb.
Dünən bizim xaricə
çıxmaq, dünya kitabxanalarından istifadə etmək,
dünya təcrübəsindən, ən müasir elmi
texnologiyalardan yararlanmaq imkanlarımız məhdud idi. Bu
gün qarşımızda geniş üfüqlər var. Ən
məhdud maddi imkanlar şəraitində belə internetin
körpüsü ilə əlimiz ən uzaq kitabxanalara, ən
təzədən-təzə məxəzlərə, ən
yeni araşdırma üsullarına da çata bilir.
Təəssüf ki, bunlardan gərəyincə
yararlanmırıq.
İnformasiya
texnologiyalarının inkişafı elə səviyyədədir
ki, biz keçmişdəki sayaq hansısa xarici ölkələrdən
məşhur alimləri dəvət etməyin bir
yığın fiziki və maddi çətinliklərinə
qətiyyən narahat olmadan birbaşa internet
bağlantısı quraraq istənilən mühüm saydığımız problem ətrafında
asanlıqla beynəlxalq konfranslar, simpoziumlar, dəyirmi masalar
keçirə bilərik.
Ağıllı gənclər
məhz çağdaş texnolojilərdən fərasətlə
istifadə etməklə dünyanın qabaqcıl təhsil,
elm mərkəzləriylə əlaqə yaradır, sual verib
cavab alır, öz biliklərini təqdim edir, referatlar
yazıb göndərir, universitetlərə qəbul edilir,
işə düzəlirlər. Bu çeviklik orta və yaşlı
nəslə mənsub alimlərimizdə nadir rast gəlinən
haldır.
Son onildə
humanitar və ictimai elmlər sahəsində akademiya alimlərimizin
əcnəbi dərgilərdə nəşr edilən əsərləri
barmaqla sayılacaq qədər azdırsa, xaricdə demirəm,
ölkənin özündə ciddi əks-səda yaradan elmi əsərlər
təkəm-seyrəkdirsə, buna yalnız acımaq qalır.
Anlayıram ki, alimə, elmə
qayğıkeşlik də artmalı, maddi-texniki baza da umulan səviyyəyə
çatdırılmalı, akademiya işçilərinin
maddi təminatı da tələblərə cavab verən halda
olmalıdır.
Lakin ümumi ətalət,
sükunət fonunda bu məsələləri
qaldırmağa da dil dönmür.
Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat Muzeyi Elmlər Akademiyasının
strukturlarından biridir. 65 yaşına qədər bu muzey
1939-cu ildən – yaradıldığı vaxtdan müəyyən
edilmiş biçimdə fəaliyyət göstərmiş,
sadəcə, zaman ötdükcə bir qədər genişləndirilmişdi. Bütün istiqamətlərdə
iş dədə-baba qaydası ilə
aparılmışdı. Biz dünya muzeylərinin təcrübəsini
buraya gətirdik. Ölkə başçısının
bilavasitə qayğısı və diqqəti ilə əsaslı
şəkildə təmir və yenidənqurmadan sonra yeni həyatını
başlayan muzeyi içəridən də dəyişdik.
İllərcə bu muzey yalnız eksponat nümayiş etdirib
ona izahatçının verdiyi şərhlərlə qənaətlənmişdi.
Amma Londonda, Viktoriya-Albert muzeyində ayrı-ayrı
zallardakı eksponatlar haqqında daha geniş məlumatların
müxtəlif dillərdə kompyuterlərin yaddaşında
yerləşdirilməsi təcrübəsini görəndən
sonra bunu öz muzeyimizə də tətbiq etdik. Amma o təcrübəni
yaradıcılıqla bir qədər də inkişaf etdirərək,
başqa bir cəhəti Luvrdan, ayrı bir üstünlüyü
Ermitajdan, digər özəlliyi Metropoliten muzeyindən əxz
etdik.
Yalnız muzeyimizdəki
eksponatlar, tarixi dövrlər haqda bilgiləri deyil, müxtəlif
ədəbi şəxsiyyətlərin səslərini,
sıra-sıra kinoxronikaları, vacib elmi yazıları
kompyuterlərin yaddaşına yüklədik. İndi istənilən
tamaşaçı istədiyi anda hər zaldakı monitorun
qarşısına keçərək özü müstəqil olaraq
seçdiyi ədəbi şəxsiyyətin ömür və
sənət yoluna səfərə çıxa, onun
haqqında onlarla arxivi araşdıraraq toplaya biləcəyi məlumatları
qısa zaman kəsiyində Azərbaycan, rus, ingilis dillərində
dinləyə, seyr edə bilər.
Muzeyin qonağının hər
mövzu ilə bağlı biliklərini dərinləşdirmək,
elmi araşdırmalar apara bilməkçün münasib təkan
nöqtəsinə malik olmaq imkanı təmin edilib.
Bu minvalla, akademiyanın Əlyazmalar
İnstitutunun bütün nadir nüsxələri də
kompyuter hafizəsinə köçməlidir.
Bu iş, bir tərəfdən,
dəyərinin maddi ifadəsi olmayan sərvətlərimzin hər
dəfə vərəqlənərək aşınması,
ovulması, qocalmasının qarşısını alar, həm
də çağdaş texnolojilər onları
araşdırmağa daha əlverişli meydan açar. Təsəvvür
edin ki, orta çağın bir əski əlyazmasında ərəb
əlifbası ilə yazılmış hansısa sözü
oxumaq üçün böyüdücü şüşə
götürüb səhifələr üstünə əyilən,
bəzən heç istədiyi qədər böyütməyə
də müvəffəq olmayan tədqiqatçı
monitorda zum rejimində istədiyi fraqmenti arzuladığı
qədər irilədib yaxınlaşdırmaqla daha dəqiq
incələmə girəvəsi əldə edə bilər. Əski
əlyazmaların belə elektron variantlarının
hazırlanması təcrübəsi dünyanın
aparıcı əlyazma xəzinələrinin çoxdan
müraciət etdiyi adi iş üsuludur. Bizim də bu
cür elektron əlyazmalar kitabxanamız olarsa, dünyanın
müvafiq mərkəzləri ilə mübadilə
imkanlarımız da artar.
Elmlər
Akademiyasının institutları bu millətin və bu
dövlətindir. İnstitutlarımız dövlətin
strateji maraqlarına uyğun olaraq layihələr ortaya qoymaq,
ehtimallar yürütmək, öncəgörümlər etmək,
lazımi məqamda hansısa iqtisadi, ictimai-siyasi proseslərlə
bağlı, regionşünaslıqla əlaqədar tam etibar ediləsi
arayışlar, vaxtı qabaqlayan dərin elmi proqnozlar verməyə
hazırdırmı?
Bu suallara müsbət cavab verməyə
tərəddüd edirsən.
Akademiyanın bir sıra
institutlarının 1960-1970-ci illərdəki həyatı və
məhsulları ilə indisini müqayisə edəndə heyrətlə
etiraf etmək zorunda qalırsan ki, deyəsən, onda indikindən
fəalmışlar.
Belə olan halda istər-istəməz
hansı institutlarınsa digərlərinə birləşdirilməsi,
məhsulsuz, vaxtöldürən, faydasız, səviyyəsiz
və elmsiz elmi işçilərdən azad olmağın zəruriyyəti
məsələsi ortaya çıxır.
Dissertasiya işlərinin hər
biri ölkənin elmi həyatında hadisəyə
çevrilməliykən getdikcə daha çox karikatur bir
forma almağa başlayır.
Akademik Ramiz Mehdiyev
dövlət və ümumxalq əhəmiyyətli bir
müşavirədə qəlb ağrısı ilə
“dissertasiya arşınmalçıları”nın əmələ
gəldiyi tendensiyadan bəhs edirsə, bu təhlükəli vəziyyət
yalnız elmi ictimaiyyəti narahat etməməlidir.
Bilik deyil, qiymət
almaqçün, savad yox, diplom qazanmaqçün oxuyanlar sonra
da bu cür üzdəniraq alimlik eşqinə
düşürlər.
Qabaqlar pullular başqa pullulardan
daha sərvətli olmalarıyla öyünərdilər.
İndi mənəviyyata girişiblər. Pul verib kitab
yazdırırlar, pul verib yazmadıqları məqalələri
dərc etdirirlər, pul verib dissertasiya alır, pul verib alimlik
haqqı qazanırlar.
Bu rəzalətlərin baisi biz
özümüzük.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
ömrü boyu sadiq qaldığı və başqalarından
da istədiyi bir yanaşma tərzi vardı: “Mövqe!”
Dissertasiya
arşınmalçılığını yaradan,
dissertasiya istehsal edib hərraca çıxaran elm dəllallarının
bazarının rəvac tapmasına, belə işlərin mərhələ-mərhələ
irəliləməsinə başlıca səbəb
mövqesizlikdir.
İki il öncə
bir müəllif yanıma gəldi, doktorluq
dissertasiyasının mənim də opponent kimi göstərildiyim
avtoreferatını gətirdi və guya əziyyətə
salmamaqçün həmin dissertasiyaya özünün mənim
adımdan yazdığı hazır müsbət rəyini
qarşıma qoydu.
Dəqiq vaxt təyin edilmişdi,
10 gün sonra müdafiə idi, mən isə ertəsi gün
Strasburqa, Avropa Şurasının növbəti sessiyasına
yola düşməli idim. Baxdım ki, hər şey
qaydasında olsa, vaxtında gedib, vaxtında qayıdası
olsam, müdafiəyə bir gün qalmış Bakıya
çatacağam. Lakin bu da ola bilərdi ki, gözlənilməz
vəziyyət yaransın, hansısa hadisə baş versin, ya
hava şəraitinə görə uçuş
alınmasın, reys dəyişsin, Bakıya qayıtmağa
yubanım. Düşündüm ki, birinci opponentəm, bu
zavallının işi pozular. Canımı dişimə tutub
rəyə imza atdım ki, şayəd gələ bilməsəm,
qoy müdafiəsi mənə görə pozulmasın. Amma təkidlə
rica etdim ki, elə bu gün dissertasiyanı
çatdırsın ki, özümlə götürüm,
xaricdə vaxt eləyib oxuyum.
Oxudum və təpəmdən
tüstü çıxdı. Elə bir səhifəsi yoxdu
ki, qalaq-qalaq kobud elmi xətalarla dolu olmasın. Nəinki
doktorluq, heç namizədlik dissertasiyası adlanmağa da
layiq deyildi.
İş elə gətirdi
ki, Bakıya vaxtında yetişdim, müdafiədə
iştirak etdim, irəlicədən təqdim olunmuş
müsbət rəyimin tarixçəsini danışaraq ondan
imtina etdim və bir-bir iddiaçının səhvlərini
göstərərək işin doktorluq dissertasiyası kimi
üzə çıxarılmasının təhqiramiz olduğunu söylədim.
Əsər rədd edildi!
Və o əsnada
müdafiə şurasında bir sual da səsləndi ki,
axı belə bərbad kökdə ola-ola bu cızmaqara o qədər
ciddi yoxlanış mərhələlərini aşa-aşa nə
təhər müdafiə kürsüsünə qədər
çatıb?!
Söylədim ki, bunun tarixdə analoqu var. Sovet hökumətinin yıxılhayıxıl ərəfəsində, 1987-ci ilin 28 mayında Almaniya Federativ Respublikasından olan, Matias Rust çağırılan bir cavan təyyarəsiylə saysız radarları ötə-ötə quşun ötə bilmədiyi sovet sərhədlərini aşaraq Kreml meydanına enmişdi.
Necə baş vermişdi bu möcüzə? Ya sərhəd xidməti tamam çürüyübmüş, ya heç kim fərqində deyilmiş sərhəddən kim keçir, ya heç kəs keçəni vurmaq məsuliyyətini boynuna götürmürmüş ki, qoy məndən sonrakı etsin. Dissertasiya müdafiələrinin əksəri indi mövqesizlik, məsuliyyətsizlik, “dəymə mənə, dəyməyim sənə”, prinsipsizlik ucbatından bu cür qarşısıalınmaz selə çevrilib.
Hər maneəni dağıtmağa adətkərdə olmuş, hər dəlmə-deşikdən sivişib keçməyin fəndlərinə yiyələnmiş bu selin qarşısını son anda – müdafiə prosesində almaq, ya bu çirkli axına Ali Attestasiya Komissiyasında tələbləri sərtləşdirməklə duruş gətirmək mümkünsüzdür.
Prinsipiallıq mövzunun təsdiqi anından başlanmalı və mərhələ-mərhələ irəliləməlidir.
...Bu yaxınlarda mətbuatda bir məqalənin altında bir elmlər doktorunun imzasını gördüm.
İki il öncə rədd etdiyimiz həmin işin müəllifi idi.
Necədir?
Elmlər Akademiyası şərəfli bir yol keçib. Amma onun təzə qana, yeniləşməyə ciddi ehtiyacı var. Bu ətalətdən çıxmağın mümkün xətlərindən biri Elmlər Akademiyasının təhsil şəbəkəsi ilə münasibətlərinin qurulmasından keçir.
Ölkə ali məktəblərinin magistratura təhsil sistemi akademiya səmtə daha artıq yönəldilməlidir.
Ümumiyyətlə, bir sıra ölkələrdə olduğu kimi, bizdə də elm və təhsilin daha artıq koordinasiyasına nail olunması, bu iki vacib istiqamətin idarəçiliyində ortaq təmayüllərin bərqərar edilməsi üçün iki şəbəkəni birləşdirərək vahid Elm və Təhsil Nazirliyinin yaradılması daha məqsədəuyğun olardı.
Humanitar və ictimai elmlər sahəsində, təhsil şəbəkəsində köklü islahatlar olmadan müvəffəqiyyətə ümid bəsləmək əbəsdir.
Təkliflər, ideyalar, cizgilər çoxdur və onların əsasında mükəmməl islahat planı hazırlanmalı, dərhal da icrasına başlanmalıdır.
Lakin vaxt gözləmir. Ölkəmizin yüksəliş
templəri elə yeyindir ki,
Uzunmüddətli islahatları apara-apara biz bəhrəsini dərhal verən islahatlar haqqında da düşünməliyik.
Azərbaycan Televiziyasında ayrıca “Elm və tədris kanalı”nın yaradılması düşünürəm ki, bu yöndə ən qısa müddətdə nəzərəçarpacaq səmərə verə bilərdi.
Bu kanalda gün ərzində həm müxtəlif öyrədici, maarifçi səciyyəli yerli və xarici verilişlər və filmlər nümayiş etdirilə, həm ölkənin ən mahir orta və ali məktəb pedaqoqları ayrı-ayrı fənlər üzrə dərslər keçə, həm vaxtaşırı olaraq respublikanın elm və təhsil həyatındakı nailiyyətlərdən, problemlərdən, təşəbbüslərdən söz açıla bilər, həm...
Keçid dövründə bizim əsas itkilərimizdən biri kitaba marağın demirəm, oxucunun sayının kəskin azalmasıdır. Yeni təsis ediləcək kanal kitaba, biliyə, bütövlükdə, ölkə əhalisinin marağının artmasına, ümumi intellektual səviyyənin də qalxımına dəstək ola bilər.
İndi ölkə
boyu ali məktəblərə hazırlaşan tələbələrin
orta məktəbin son siniflərindən etibarən məktəbin
verdiyi biliyi kafi saymayaraq hər gün bir neçə müəllim
yanına gedərək əlavə dərslər almaq adəti
geniş yayılıb. Uşağının sabahından
ötrü hər fədakarlığa hazır olan naəlac
valideynlərə nəzərəçarpacaq maddi çətinliklər
yaratmaqdan daha öncə dərsdən-dərsə qaçmaq
uşaqların səhhətinə fəsadlar törədir,
erkən streslərə bais olur.
Nəhəng kütləviliyi ilə
məktəbin nüfuzuna kölgə salan repetitorluq dəbinə
də elm və təhsil kanalı daha yüksək səviyyədə,
daha orijinal tərzdə təşkil etdiyi efir dərsləri
vasitəsilə əncam çəkə bilər.
Elm və təhsil kanalı ana
dilimizin qorunması, işlənməsi və təbliğində
də müstəsna xidmət arenasına dönə bilər.
Unudulmaz müğənnimiz,
Azərbaycan dilinin bütün şirinliyi və cazibəsini
nitqi və avazında yaşatmış Bülbül daim
xatırlanmalı, zərbülməsələ tay fikir
söyləyib: “Öz dilində gərək elə
danışasan ki, səni anlamayan da bu dilin gözəlliyinə
valeh olsun!”
Biz millət olaraq elliklə
doğma dilimizdə gözəl danışırıqmı?
Belə bir
hürküdücü təəssürat yaranır ki, son
15-20 ildə - məhz bu keçid mərhələsində -
ilk növbədə mətbuatın, efirin bəd təsiriylə
dilimizdə kasadlaşma, bulaşma baş verib. Ekranlardan,
radiolardan üstümüzə əndərilən məzmunsuz,
ifadə gözəlliyindən uzaq, nahamvar danışıqlar
tədricən dil mühitimizi korlayır. Dilimizin
ekologiyasını hifz etməkçün bir neçə il
öncə yaradılmış Dövlət Dil
Komissiyasının səlahiyyətləri bir qədər də
artırılmalı, işi canlandırılmalıdır.
Elmlər
Akademiyasında, universitetlərimizdə, məktəblərimizdə
çalışan Azərbaycan dili mütəxəssisləri,
qələm və təfəkkür adamlarımız kabinetlərdən,
dərs otaqlarından yaradılması arzulanan “Elm və təhsil
kanalı”na mütəmadi çıxmaqla dilimizə əməli
faydalar verən hüdudsuz auditoriya əldə edərlər. Bununla da
gün ərzində sağlam ana dilində səslənən,
istisnasız olaraq bütün başqa efirlərdən fərqlənən,
həmişə elmi və ədəbi diqqət altında
yayımlanan kamil dil siyasəti aparan bir ünvan qazanarıq.
Humanitar və ictimai elmlər sahəsindəki uğurlarımızın nümayişi, kəsirlərimizin araşdırılaraq nəticələr çıxarılması, yeniləşmələrin təqdiminin operativ laboratoriyası, əhalimizin intellektual səviyyəsinin yüksəlməsi üçün mayak vəzifəsini yerinə yetirməyə qadir “Elm və təhsil kanalı” əsl Millət və Dövlət televiziyası, ümumxalq məktəbi yükünü daşıya bilər.
* * *
...Paytaxtımızın lap mərkəzində, İstiqlaliyyət küçəsində Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Rəyasət Heyətinin yerləşdiyi “İsmailiyyə” binası memarlığımızın qiymətli incilərindən olmaqla yanaşı, hər naxışı, hər daşı, hər qatı ilə tarixlər şahidi olan qənirsiz tikilidir.
Artıq xatirəyə
çevrilmiş XX yüzilin əvvəllərində o
füsunkar binanın lap üst hissəsində, dəndanələrdən
bir az aşağıda, ərəb əlifbasının nəfis
ornamentlərə bənzəyən mütənasib
yazısıyla orta əsrlər müdrikinin iki nəsihətamiz
aforizmi yazılıbmış.
Azərbaycan sovet
işğalına uğrayandan sonra milli özünəməxsusluğun
bir sıra xüsusiyyətləri proletkultçuluq
dalğası ilə darmadağın edilərkən həmin
yazıları da mənfur keçmişin, islam
düşüncəsinin qalığı, xurafat nişanəsi
sayaraq qazıyıb tökmüşdülər.
Lakin yeddinci əsrdə söylənmiş
o fikirlər bu gün də təzədir və sabah da
köhnəlməyəcək.
1300 il əvvəl uzaqgörən
filosof öyüd verirdi: “Balalarınızın tərbiyəsini
zamanın ixtiyarına buraxın. Çünki onlar zəmanənin
övladlarıdır”.
Və yaradılışın
çox hikmətlərinə vaqif olan həmin alim heyrətlənirdi:
“Dünyanın qatışıqlığı təəccüblü
deyil, təəccüblü olan insanların bu
qatışıqlıqdan necə baş
çıxarmasıdır”.
Bəlkə də gün gələcək,
“İsmailiyyə”nin göyçək divarlarına o
naxış cümlələr yenidən həkk ediləcək.
Ancaq yenidən həmin
divarlara nəqş edilməsə belə, yarandığı
gündən Bakının yaraşığı olan
“İsmailiyyə”ni süsləmiş həmin
düşündürücü kəlmələr bu gün o
ünvanda yerləşən baş təfəkkür mərkəzimiz
- Elmlər Akademiyasının indisi və sabahına çox uyğun gəlir.
Doğrudan da, keçid dövrləri,
onların yaratdığı yüz cür müşkül təəccüblü
deyil.
Bu, dünyanın, həyatın,
inkişafın yazılmamış qanunudur.
Lakin zəkalı,
qabil insanların düyünlü məqamlarda
özünü itirməməsi, çaşmaması,
azmaması, səmti düz müəyyən edərək
sabahkı daha böyük zirvələrə doğru irəliləmək
qüdrəti daim heyranlıqla, xoş təəccüblə,
sayğıyla qarşılanacaq.
Söz yox ki, Elmlər
Akademiyası enişli-yoxuşlu keçid illərinin törətdiyi
indiki durğun halından qurtulacaq, tam yeni, güclü bir
inkişaf mərhələsinə qədəm basacaq, dövlətimizin
və xalqımızın inkişafına verdiyi töhfələrlə
yenə hamını həm təəccübləndirəcək, həm
də sevindirəcək.
Sinni yüzillərlə
ölçülən Azərbaycan elmi, böyük məsuliyyətlərə
imza atmış Azərbaycan Elmlər Akademiyası Tarixin
olduğu qədər, həm də Yeni Zamanındır.
Buna da qəlbən
inanırıq ki, Milli Elmlər Akademiyamız nəbzini
günlə, içərisində
yaşadığımız sürətli zəmanəylə
həmahəng edərək yalnız bugünün deyil,
sabahınkı olmaq təpərini də göstərəcək.
Bu inamı yaradan geridə qalan
yolun qüsurları deyil, daim fəxr, qürur oyadan zəfərləri,
pozulmaz, parlaq izləridir.
Rafael HÜSEYNOV,
Milli Məclisin deputatı,
AMEA-nın müxbir üzvü,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Xalq qəzeti.- 2009.- 2 dekabr.- S. 3.